8 Strekkøvelser for nakke og rygg

Det er flere av oss som tøyer daglig, men rutinene og måten vi tøyer på, varierer. Noen benytter seg av Yoga, andre foretrekker massasje, og andre gjør individuelle strekkøvelser etter trening.

I programmene på denne siden benytter vi 8 strekkøvelser for nakke og rygg. Øvelsene er utiklet spesielt for deg som sliter med stiv nakke eller rygg, og de legger vekt på at det skal være fokus og kvalitet i strekkingen, samtidig som det skal være mulig å utføre øvelsene på under 10 minutter.

Fokusert strekking med hodesele

For å kunne få maksimalt ut av strekkøvelsene er det en fordel med et hjelpeverktøy. Ved hjelp av en hodesele som er spesialdesignet for å strekke nakke, er vi i stand til å foreta enda mer fokusert strekking. På denne måten kan vi også strekke med mer kraft enn vi ellers ville hatt mulighet til. Dersom håret ditt er lenger enn fem centimeter kan det også hjelpe deg med å få veldig god kontroll og fokus på strekkingen.

Individuell tilpasning av strekkøvelsene

I behandlingsprogrammene på denne siden blir det satt av en del tid til å lære de 8 strekkøvelsene. Dette er fordi det først er etter at du har lært øvelsene, at du kan begynne å tilpasse de i forhold til din kropp, og helseutfordringer. Det handler om å finne ut hvordan strekkøvelsene kan hjelpe nettopp deg og din helse. Det er helt normalt at man må lytte til kroppen og justere litt underveis for å oppnå størst effekt hos den enkelte.

Lite tidkrevende strekkøvelser

Muskler tøyes best når de er varmet godt opp i forkant, men de 8 strekkøvelsene for nakke og rygg er laget slik at man kan bruke de i små pauser på jobben. Dersom man kjenner alle øvelsene godt kan man på under 10 minutter gjennomføre de, og det vil ha en veldig merkbar effekt umiddelbart.

Fokuser når du strekker!

Når vi gjør strekkøvelsene er vi hele tiden klar over hvilke muskler vi strekker til enhver tid, slik at vi får fokus i det arbeidet vi legger ned. Kjenn etter at det stedet du fokuserer på virkelig blir strukket! Da kan vi gradvis legge mer press på muskelen etter hvert som den vender seg til presset, men det er viktig at vi er blitt kjent med øvelsen først. Når vi har fullt fokus på strekking vil derfor fremgangen være rask.

Fordi det er individuelt hvor langt tid man bruker på å komme til det punktet hvor muskelen virkelig er i spenn, er det også individuelt hvor lenge man burde strekke på hver muskel. En pekepinn kan likevel være 30-60 sekunder.

Hvorfor strekking og thaimassasje hører sammen

Strekking er noe som inngår i thaimassasje, men vi bør supplere med individuell, fokusert strekking i tillegg. Dette er fordi man gjerne burde strekke minst to ganger om dagen på problemområder, og det er ikke vanlig å få massasjebehandling så ofte.

Ved hjelp av både strekking og medisinsk thai-massasje kan man eliminere det meste av fysiske problemer som kommer av gjentagende, lite varierte bevegelser over tid.  Disse to teknikkene utfyller hverandre perfekt. Det er ingen tilfeldighet at disse to teknikkene er blitt nevnt i samme åndedrag i Østen i flere tusen år.

Det er en del steder på kroppen der det er fysisk umulig å strekke uten å benytte akupressur, eller press. Det er også slik at dersom kroppen er i dårlig stand er det en del problemer vi ikke vil klare å kurere med strekking alene. Da er det hendig å ha en dyktig thai-massør som kan utføre den siste delen av jobben.