Bli kvitt smerte i nakke, skuldre eller rygg

I dagens samfunn er det svært mange av oss som har statiske jobber der vi sitter i samme posisjon hele dagen.  I den evolusjonistiske utviklingen er vi enda ikke kommet så langt at kroppene våre er tilpasset denne type statisk adferd.

Det er naturlig at vi blir stive, og etter hvert får smerter. Dersom du sitter og skriver mye på en datamaskin, vil nakke, skuldre og øvre del av rygg være mest utsatt.

Det er likevel noen ting vi kan gjøre for å holde smertene og stivheten på avstand. Ved å innføre rutiner i det daglige arbeidet kan du minske sjansen for at alvorlige problemer med nakke, skuldre og rygg rammer deg i fremtiden.

Ta pauser i jobbingen!

Det er lett å glemme å ta pauser når vi jobber. Jo oftere du får tatt pauser, desto bedre er det. Dersom du har mulighet til det, burde du heller ta 5 minutter pause hver halve time enn ti minutter pause hver hele time. Husk også å strekke litt på deg eller gå noen minutter i pausen.

Drikk vann!

Drikk mye vann mens du jobber slik at du hele tiden passer på å ikke bli dehydrert. Kroppen består av 60 prosent vann, så du trenger jevn tilførsel hele tiden. En måte du kan overvåke din egen væskebalanse på er å sjekke at urinen hele tiden er mest vannaktig i fargen. Er den gul har du drukket for lite.

Strekk flere ganger om dagen!

Av og til burde du sette av fem minutter i en pause, der du kan gjøre noen strekkøvelser. Det er viktig å motvirke den effekten stillesittingen har på deg ved å bevege kroppen og få blodtilførsel til musklene.

Sitt / stå ergonomisk riktig!

Det blir for omfattende å skrive utfyllende om en ergonomisk korrekt sittestilling i denne artikkelen. Et godt tips som vi ofte glemmer kan likevel nevnes. Dersom du jobber på en arbeidsplass der du har heve- og senkepult, burde du benytte deg av denne ved for eksempel å stå halve dagen og sitte halve dagen. Eventuelt kan du bytte mellom to pulter dersom du har muligheten til det.

Masser deg selv!

A massere seg selv mens man jobber trenger ikke å ta lang tid. Ofte kan det å massere tingingene mens du leser en artikkel være alt som skal til. Ellers burde du massere rundt øyne, og der nakken møter hodet. Dette vil øke blodgjennomstrømmingen til hjernen.

Tren regelmessig

Det er nok gammelt nytt at trening motvirker stillesitting. Kroppen er skapt for aktivitet, så tren så ofte du kan! Enda viktigere enn trening er tøyning i etterkant. Dersom du trener hardt uten å tøye, kan du risikere å gjøre vondt verre.

Har du problemer i nakkeområdet selv om du følger disse rådene?

Om du gjør alt dette og fremdeles opplever problemer med nakke, skuldre eller rygg, burde du vurdere å ta problemet mer på alvor ved for eksempel å oppsøke fysioterapeut, kiropraktor eller massør. På denne siden finner du alternativ behandlingsom fungerer veldig bra mot spenninger i nakke, skuldre og rygg.