Spenningshodepine

Hva er Spenningshodepine?

Det finnes mange forskjellige typer hodepine.Spenningshodepine er den vanligste formen, og det anslåes at hele 75 prosent av all hodepine tilhører denne kategorien. Andre navn på spenningshodepine er tensjonshodepine og stresshodepine.

Spenningshodepine er ofte fordelt jevnt på begge sider av hodet, og det kan føles som om man har et stramt bånd over panna, eller forsiden av hodet. Sårhet i hodeskallen, og i overgangen fra nakke til hode, forekommer hos mange. Videre beskrives den best som trykkende, eller pressende, i motsetning til migrene, som er pulserende. Mer detaljert informasjon mellom forskjellen på spenningshodepine og migrene finner du imigreneguiden.

Denne type hodepine har en tendens til å komme snikende utover dagen. Svimmelhet er også et nokså vanlig fenomen ved spenningshodepine. Normalt sett er den ikke så ille at man ikke klarer å utføre daglige gjøremål, men den kan vare i alt fra 30 minutter til flere dager.

Hvem får spenningshodepine?

Omlag 40 prosent av befolkningen i den vestlige delen av verden opplever spenningshodepine en gang i måneden eller mer. Man kan få det i alle aldre, men det er mest normalt for tenåringer og voksne. Det er også slik at det er flest kvinner som opplever problemet. 2-3 prosent av befolkningen opplever anfall med spenningshodepine mer enn 15 ganger i måneden, minst tre måneder på rad, og dette kaller vi kronisk spenningshodepine. Noen opplever også at hodepinen i større eller mindre grad er tilstede hele tiden, og at den aldri gir ordentlig slipp.

Årsaken til spenningshodepine

Spenningshodepine er, på lik linje med migrene, et helt eget tilfelle av hodepine. IfølgeNorsk Helseinformatikk tror man at hodepinen har forbindelse med økt spenning i hode- og nakkemuskulaturen. Mange med spenningshodepine opplever smerte og ømhet i muskel- og muskelfester rundt hodet. Spenninger i kjeven er en relativt vanlig årsak. ”Normalt”, psykisk stress er også en svært vanlig årsak til denne formen for hodepine.

En undersøkelse foretatt i 2015 antyder at pasienter med spenningshodepine hadde 26 prosent svakere nakkemuskler enn folk som ikke er utsatt for problemet.

Spesifikt kan følgende faktorer utløse spenningshodepine: lite varierte og gjentagende bevegelser over tid, alkohol, anstrengelse i øynene, røyking, forkjølelse, inntak av koffein, mat og dårlig holdning.

Så hva betyr alt dette i praksis? De fleste tilfeller går under det første nevnte alternativet. Sitter du mye å ser ned på et nettbrett/mobil, eller er du blant de som sitter foran datamaskinen og jobber mye; kanskje til og med uten en god holdning? Dersom du trener mye og hardt, kan dette også føre til smerte i kroppen, som igjen vil forplante seg oppover til hodet. Dersom du ikke tøyer ut etter trening, kan situasjonen bli ytterligere forverret.

Noen personer er mer disponert for å oppleve smerte, og vil derfor oppleve spenningshodepine i større grad enn andre. Da er det enda viktigere at man er oppmerksom på at man har et problem, og forøker å ligge i forkant av problemene.

Forebyggende tiltak mot spenningshodepine

En av de viktigste tingene du kan gjøre for å bli kvitt spenningshodepine på sikt, er å føre en dagbok, eller sjekkliste, med ting som trigger den. På den måten kan du etter hvert eliminere det som fører til spenningshodepine ved å følge med på mønster som går igjen over tid. Last ned Bli-Kvitt-MIGRENENs egen sjekkliste.

Det å motta massasje av en dyktig massør kan for mange snu situasjonen til det bedre i løpet av bare noen få uker. Det er viktig at massøren har god erfaring med behandling av spenningshodepine. På denne siden tilbys behandlingsprogram med blandt annetthaimassasje, utført av en dyktig massør med doktorgrad i thai tradisjonell medisin, og lang fartstid innen yrket.

Fortsett artikkelen!

Akupunktur har også vist en positiv effekt på spenningshodepine. Både thaimassasje og akupunktur er forskjellige former for akupressur. Begge behandlingsformer forøker å trenge inn i muskelen for å frigi spenning, og reparere muskelstrukturen. Les mer om hva som skjer med musklene når de blir anspente, og hvordan spenningen kan løses opp.

Biofeedback er en relativt ny behandlingsform som tar i bruk forskjellige teknikker, for i større grad kontrollere de funksjonene som styres av det autonome nervesystemet. Teknikkene som benyttes er velkjente teknikker som mindfulness og meditasjon, men det spesielle ved denne behandlingsformen er at kroppen overvåkes for å øve på manipulasjon av kroppens reaksjoner, som for eksempel stress.

Dersom mentalt stress er en stor grunn til din spenningshodepine, kan du prøve ut avslapningsteknikker som benyttes i biofeedback. Eksempler på disse kan være hypnose og meditasjon.

Regelmessig mosjon og utstrekking av musklene i hele kroppen er noe som vil hjelpe med å holde spenningshodepine på avstand. I tillegg bør du ha noen dedikerte strekkøvelser for nakke, slik en av landets ledende eksperter på migrene, Drottning Rønne, anbefaler. Hun sier man bør gjøre utstrekking like regelmessig som man tar medisiner. Yoga kan være et alternativ for å få til dette. Et annet eksempel ervåre egne øvelser for nakke og rygg” som er utviklet spesielt for behandlingen på disse sidene.

Tilbake til toppen

Viste du at du kan benytte den kalde vinteren i Norge til din fordel? Dersom spenninger i muskler er årsaken til spenningshodepinen du opplever, kan det å veksle mellom kaldt og varmt klima gjøre at blodgjennomstrømningen blir satt i gang. Har du kanskje lagt merke til at musklene dine er varme lenge etter du kommer utenifra og inn i varmen på en kald dag?

Medikamentbehandling for spenningshodepine

Dersom man har hodepine, og ønsker en behandling som har umiddelbar effekt, er det ikke alltid noen av alternativene ovenfor er aktuelle. Behandling av spenningshodepine ved bruk av medikamenter bør likevel kun utføres dersom øvrige metoder ikke fungerer eller er mulig. Smertestillende, som paracetamol og ibuprofen, kan ha skadevirkninger på kroppen ved langtidsbruk, og ironisk nok gi deg hodepine som en bivirkning av behandlingen.

Et annet alternativ innenfor behandling ved bruk av medikamenter kan være smerteforebyggende behandling. Dette er medisin som søker å gjøre nervetrådene i kroppen mindre følsomme. Eksempler på medisiner kan være amitriptylin i første omgang, men også mirtazapin og venlafaksin. Du bør snakke med fastlege før du tar i bruk medikamenter jevnlig.

Referanser:

Lava, Neil (2016), «Tension headaches», webmd.com

Mayo clinic staff (2016) “Tension headaches”, mayoclinic.org

“Spenningshodepine”, nhi.no

Higeura, Valencia “Tension headaches”, healthline.com

Taylor, Danette “Tension headaches” medicinet.com

Er du klar for en livsstilsendring?

Dersom du er blant de som opplever spenningshodepine på daglig basis, er det nok meget sannsynlig at det må en livsstilsendring til for å bli kvitt de verste problemene. Det er ikke alltid like lett å få til dette. Kanskje har vi ikke all kunnskapen som skal til, og kanskje har vi verken venner eller andre i omgangskretsen som interesserer seg for helse og livsstil. Da kan det fort virke uoverkommelig å skulle forandre hele tilværelsen på egenhånd. Bli-kvitt-MIGRENEN tilbyr sammensatte behandlingsprogram med naturlig behandling helt uten medisiner. Behandlingen foregår i Thailand. Her vil du få hjelp av en personlig trener, og nødvendig annen behandling til en brøkdel av det det koster i Norge. Du vil også lære hvordan du skal takle problemene dine på en god måte slik at du foretar en livsstilsendring når du kommer hjem igjen. Les mer om metoden som benyttes, eller gå til siden for bestilling!